Breu descripció

Eina de GESTIÓ INTEGRAL de la Consulta del Metge de Família.

Disposa de 4 apartats fonamentals:

1.- Kioskomed: resum pràctic i presentacions de les últimes entrades dels blocs docents de Medicina de Família.
2.- CAP WEB Formació: on en diferents apartats es treballen aspectes relacionats amb l'exploració física, tècniques, interpretació de proves, formació del professional, multitud de cercadors sobre MBE... etc.
3.- L´Escriptori Clínic: Una font d´actualització sanitària i indispensable pel dia a dia.
4.- La Consulta WEB: on tracta de temes d´informació i links d´interés. Cercador per pacients i familiars tractan de facilitar el empowerment de la persona.
El Metabuscador d´Informació Sanitària

El Metabuscador

Loading

dimecres, 25 de juny de 2014

El que succeeix en els nostres peus quan utilitzem talons


Enlace permanente de imagen incrustada





































.
. Riscos d'utilitzar talons alts

La realitat i les estadístiques mostren que les dones pateixen fins a quatre vegades més problemes en els peus que els homes i gran part d'aquestes dades es deuen a la utilització de talons, que quant més alts i estrets siguin, més conseqüències ocasionen. Ara bé, què succeeix en els nostres peus quan usem talons? quins són els seus riscos?. 
Quan recolzem el peu totalment descalç en una superfície la part davantera del mateix, és a dir, el metatars, suporta el 43% del pes corporal amb cada pas, mentre que la part posterior del peu suporta el 57% del pes corporal restant. 
Però vegem què succeeix quan elevem el punt de suport de la part posterior del peu, per exemple, en usar talons: 

pie
Clarament la imatge ens mostra que la balança s'inclina a favor de la part davantera i contrari al que succeeix quan estem descalços, amb un taló de 4 centímetres d'alt la part posterior suporta el 43% del pes mentre que la davantera suporta el 57% del pes corporal. 

Si elevem una mica més el taló a 6 centímetres el pes es distribueix en un 75% per a la porció davantera del peu quedant només 25% per a la zona del calcani, si el tac de la sabata és de 10 centímetres o més gairebé la totalitat del pes recau en la davantera del peu. 

Aquest variabilitat en la distribució del pes fa que clarament es modifiqui que la postura general del cos i la primer articulació que sofreix és el turmell, augmentant el risc de sofrir un esquinç en fins a tres vegades respecte al suport normal del peu.  D'altra banda, la porció posterior de la cama ha de compensar el pes desplaçat cap a endavant i per a això, es contreu i escurça automàticament, podent provocar contractures i molèsties en els bessons. 

El genoll per la seva banda és una altra articulació que se sobrecarrega en usar talons, perquè la tensió dels músculs situats en la porció posterior de la cama incrementa la tensió en un mínim de 30% sobre el genoll i automàticament es produeix la flexió d'aquesta articulació, per després necessitar un equilibri mitjançant la contracció del cuàdriceps i recte anterior de la cama. Tots aquests canvis en la cama també canvia l'articulació del maluc, la qual cosa incrementa la lordosi de la columna lumbar podent causar dolors en esquena.  Tota la postura es veu modificada a causa del desequilibri en el suport que ocasionen els talons, i és clar que poden sorgir conseqüències menors com les callositats, galindons i altres deformitats si emprem talons tot el dia de manera habitual. 

Com evitar les conseqüències de l'ús de talons 

Pensarem ràpidament que per evitar les conseqüències de l'ús de talons el millor és no usar-los, però la veritat és que així com no resulta adequat un taló alt tampoc és convenient cap tipus d'elevació del taló, sinó que perquè el pes es distribueixi equilibradament entre la part davantera i posterior del peu el millor és utilitzar un taló d'uns 2 centímetres d'altura. Així, 50% suporta el metatars i 50% el calcani. 

Per reduir les conseqüències de l'ús de talons, l'altura del mateix no ha de ser superior als 3 centímetres i en cas contrari, l'ús de plataformes amb no més de 3 centímetres de diferència entre la porció davantera i posterior del peu és l'ideal. 

A més, podem evitar les conseqüències de l'ús de talons si no els utilitzem de manera habitual, sinó un dia eventual per assistir a una festa o reunió elegant, però ni bé arribem a casa i tornem a la vida quotidiana, ens calcem talons més baixos o calçat adequat per al peu. 

Així mateix, les conseqüències són menors si el calçat no és tan estret, d'aquesta forma, els dits no s'immobilitzen ni s'acumulen uns a uns altres. Quant més alt i estret és el calçat, pitjors són les conseqüències que ocasiona. Llavors, recorda usar talons no massa alts i si ho fas, procura no caminar amb ells tot el dia, doncs repercutiran notablement en la postura i estructura osteomuscular del nostre cos sencer.